Moeten kleuters leren programmeren?

Moeten kleuters leren programmeren?

We krijgen een maatschappelijk debat en Paul Schnabel, prominent CDA lid en oud directeur van het Sociaal Cultureel Planbureau mag die gaan leiden op verzoek van verantwoordelijk staatssecretaris Sander Dekker.

Op de Paulus Ulo in Zundert werd, in de tijd dat ik er zat, na school een cursus typen gegeven. Nu vond ik dat ik al teveel tijd op school moest zijn dus vroeg ik aan mijn vader of ik die cursus moest volgen. Nou zei mijn vader bij grote bedrijven hebben ze daar typistes voor dus besteed maar om je wiskunde te verbeteren.

Mij vader had natuurlijk geen idee dat er 15 jaar later PC’s en Laptops zouden komen en dat iedereen zijn eigen teksten tegenwoordig verwerkt. Het beroep typiste bestaat niet meer.

Dus gaan we onderzoeken wat mensen die in 2032 van school komen moeten kunnen om een baan te kunnen vinden. Een groep experts, een jongerenforum en de onvermijdelijke interactieve website gaan ons dat inzicht geven.

Het worden kerndoelen geen einddoelen omdat volgens artikel 23 van onze grondwet de vrijheid van onderwijs is gegarandeerd en de Staat zich daar dus niet mee mag bemoeien. In tegenstelling tot andere landen om ons heen. En dat beperkt ons steeds meer.

Ik heb al ideeën over wat er verbeterd moet worden;

  1. Leer ze rekenen; de rekentoets waar meer dan 70% van de middelbare scholieren voor zakten wees uit wat velen al wisten. We kunnen niet meer rekenen, sommigen denken dat een staartdeling een uitgestorven diersoort is.
  2. Leer ze taal; het aantal leerlingen dat het basisonderwijs verlaat met een taalachterstand van 2 jaar, niveau groep 6, groeit. Ik zie soms mails voorbijkomen van 3 regels met meer dan 10 taalfouten.
  3. Leer ze vreemde talen; Nederland was beroemd op de wereld, wij spraken vele talen. Voor Engels geldt dat nog steeds, maar zoek eens iemand die Duits spreekt of Frans. Wij hebben een heel groot buitenland, waar we erg afhankelijk van zijn.
  4. Leer ze communiceren; hoe maak je iets duidelijk zodat er geen misverstand kan ontstaan of een lange onnodige discussie. Helder formuleren van een probleem en nadenken over een oplossing.
  5. Leer ze iets maken; het inzicht alleen al is wezenlijk voor alles wat iemand later gaat doen. Samenwerken, inzicht en planning. Maar we komen ook echte makers tekort, nu al.
  6. Leer ze programmeren (Computing is een beter woord, maar dat is Engels); of we het nu leuk vinden of niet, we kunnen niet meer zonder computer en internet. Maar wie weet nog wat er met wat en hoe verbonden is. En wat de consequenties zijn. Als ik vandaag iets op internet zet, is het in lengten van dagen nog terug te vinden.

Prestaties van kinderen worden beïnvloed door thuissituaties, ook de ouders moeten ieder jaar weer eens een paar dagen naar school. Het gaat ergens over, het gaat over onze toekomst.

 

Reg Nelemans

Voorzitter CDA Zundert

Veronique Nouws